Punaviineissä myynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan
verrattuna 3,0 prosenttia. Roseeviinejä myytiin 8,6 prosenttia,
valkoviinejä 9,3 prosenttia ja kuohuviinejä 13,7 prosenttia vähemmän.
Myös väkevien tuoteryhmässä kysyntä laski yleisesti, mutta myynti kasvoi
tietyissä viskeissä sekä likööreissä. Tarkemmat myyntitilastot
löytyvät Alkon verkkosivuilta.
”Kuluttajat siirtyivät säiden viilennyttyä syksyisempiin
valintoihin, kuten punaviiniin, jonka myynnin lasku edellisvuoteen
verrattuna oli varsin maltillista. Kuluttajat ostivat erityisesti
makutyypiltään rotevia ja voimakkaita punaviinejä. Alkoholittomien trendi
näkyi edelleen ostoskäyttäytymisessä”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari
Pennanen.
Alkon verkkokaupan kasvu jatkui elokuussa.
”Tilauksia oli 24 prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2020 ja
verkkokaupan liikevaihto nousi 21 prosenttia. Kasvu on hieman tasaantunut
vuoden alun tilanteesta. Tilaamisen joustavuus ja yli 11 000 tuotteen
valikoima ovat verkossa asioinnin tärkeimmät kriteerit. Myös
Alko-mobiilisovelluksen käyttö jatkaa kasvuaan ja elokuussa ylitettiin
150 000 latauksen rajapyykki”, Pennanen jatkaa.
Pitkään jatkunut poikkeustilanne on siirtänyt kuluttajien
asiointia Alkoon, kun esimerkiksi ravintolat ovat olleet kiinni.
Yhteiskunnan avautuminen pikkuhiljaa näkyy odotetunlaisesti Alkon
myynnissä.
”Koronarajoituksien vaiheittainen purkaminen näkyy myynnin laskuna
viime vuoden vastaavaan aikaan verrattaessa. Ravintoloiden avautuminen ja
muiden poikkeustoimien purkaminen vaikuttavat luonnollisesti myyntiimme”,
sanoo Kari Pennanen.
Tammi-elokuussa Alkon myynti oli 58,7 miljoonaa litraa, vajaat
kaksi prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen.
|
Kommentit
Lähetä kommentti