Kahvi – Suuri suomalainen intohimo

Petri Nieminen ja Terho Puustinen, kumpikin entisiä journalisteja, pitävät kahvista ja tekivät siitä mielenkiintoisen kirjan.


 

Paahtimoyrittäjä Petri Nieminen ja yrittäjä ja tietokirjailija Terho Puustinen veivät kirjan  kansien väliin kaiken, mitä suomalaisen tulisi tietää ikiaikaisesta nautintoaineesta kahvista. Syntyi mielenkiintoinen ja hienosti kuvitettu teos Kahvi – Suuri suomalainen intohimo.

Tiesitkö: 6 grammaa kahvia yhtä desilitraa vettä kohden takaa parhaan makunautinnon.

Suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa suhteutettuna väkimäärään. Mikä onkaan meille niin läheisen juoman tarina, mikä tekee suomalaisesta kahvikulttuurista erityisen? Kirjassa kuvataan elävästi kahvin historiaa ja ruoditaan suomalaisten erityisyyttä kahvin kuluttajina. Kirjassa esitellään kahvikulttuurin elinkaari pappiloiden juhlajuomasta nykypäivän kanniskelukahveihin.

Kirja kertoo myös eri kahvilajikkeista ja kahvin paahtamisesta: millaista on hyvä kahvi ja miten sitä valmistetaan omassa keittiössä. Uusi kahvikulttuuri tekee tuloaan myös meillä, eikä kirjassa unohdeta kahvilla hifistelijöitäkään. Kiinnostavan ja hyödyllisen tiedon sekä hauskojen tarinoiden lisäksi kirjasta löytyy myös kahvijuomien reseptejä. Kirjaa lukiessa leijailee kahvin tuoksu nenään, ja on pakko todeta: Minä juon nyt kahvia!

Kustantaja: tammikuu

Julkaisu: syyskuu 2014

Sivumäärä: 272

Petri Nieminen ja Terho Puustinen

Petri Nieminen on entinen journalisti, joka lankesi kahviin ja perusti oman pienen paahtimon. Erikoiskahveihin satsaavalla Caffilla on paahtimo Lahdessa ja kolme paahtimokauppaa pääkaupunkiseudulla. Terho Puustinen on viestinnän yrittäjä, joka on kirjoittanut aiemmin muun muassa yrittäjyyskirjan Taivas+helvetti. Puustinen juo paljon kahvia ja hänelle kelpaa melkein kahvi kuin kahvi.

 

Petri Nieminen. Kuva: Mia Nieminen


Terho Puustinen. Kuva: Vesa-Matti Väärä


 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista

Espoon Kivenlahteen kaksi uutta ravintolaa

Saarioinen luotetuin valmisruokamerkki -tutkimus