Tiesitkö nämä viisi asiaa Lidlistä?

 


Lidl haluaa murtaa myyttejä ja ennakkoluuloja, joita kauppaketjuun vieläkin toisinaan liitetään, vaikka se on toiminut Suomessa jo yli 20 vuotta. Kuva: Lidl


 

Lidl on ollut Suomessa jo parikymmentä vuotta, mutta edelleen moni sanoo, että käynti Lidlissä on kuin ulkomailla kävisi. Lidlissä asioidessaan moni asiakas yllättyy – positiivisesti. Siksi Lidl vetää puoleensa yhä uudelleen ja uudelleen.

 

Lidlissä vieraillessaan asiakas ihmettelee, miksi keskeltä käytävää saattaa löytyä autorenkaiden vanteita ja toisesta hyllystä parkatakkeja. Ihmettelyä aiheuttavat myös Lidlin erätuotteet, maateemat ja jopa kiihkeää innostusta aiheuttava tarjouslehtinen. Puhumattakaan halvoista hinnoista. Harvalla ruokakaupalla on omia faniklubeja!

Tässä viisi faktaa, joita olet ihmetellyt Lidlissä:

 

1.    Miksi Lidlin tarjoukset alkavat aina maanantaisin ja torstaisin?

Maanantai ja torstai ovat suosittuja kauppapäiviä. Maanantaina täytetään jääkaapit viikonlopun jäljiltä ja torstaina puolestaan moni tekee loppuviikon isot ostokset. Lidlissä valikoima laajenee viikon erä- ja teematuotteilla.

-    Osa asiakkaistamme on varsinaisia tarjoushaukkoja. He odottavat innokkaasti tarjouslehteämme, josta he selvittävät mitä seuraavaksi on tulossa myyntiin. Maanantaisin tuotteiksi valikoituu yleensä arkituotteita, jotka sopivat parhaiten ihmisten arkipäiviin. Torstaille on valittu tuotteita, jotka sopivat viikonloppuun ja vapaa-aikaan, kertoo Lidlin kampanja-osaston päällikkö Meri Aalto.  

 

2.    Miksi eri maiden tuotteille on omat teemaviikot?

Lidl on kansainvälinen, ja siksi Lidlissä on vakiovalikoiman lisäksi sopivin väliajoin järjestettävät teemaviikot. Teemaviikoilla hyllyt täyttyvät jännittävistä kansainvälisistä herkuista, joita ei muualta löydy.

-    Toimimme 30 maassa ja meillä on kaikissa näissä myös paikalliset ostajat, jotka tuntevat maan ruokakulttuurin. Miksi emme hyödyntäisi tätä! Siksi meillä on sopivin väliajoin myynnissä eri maiden ruokateemoja. Viikkojen aikana teemahyllyt täyttyvät autenttisista kansainvälisistä herkuista, joita ei muualta löydy. Nämä tuotteet eivät ole myynnissä jatkuvasti, mutta niillä saa kivaa vaihtelua omaan ruokalistaan, avaa Lidlin kampanjapäällikkö Jaana Pylkkänen.

 

3.    Miksi Lidlistä saa myös puutarhatuotteita tai rakentamiseen tarvittavia välineitä? Eikö Lidl ole ruokakauppa? 

Lidlin keskikäytävän tuotetarjonta jaksaa hämmästyttää asiakkaita yhä uudelleen ja uudelleen. Keskikäytävältä voi löytää ostoskassiin mukaan laadukkaita keittiötarvikkeita, tekstiilejä, puutarhatuotteita, älyvaloja, sisustustuotteita, askartelutarvikkeita, työkaluja ja vaikkapa autotarvikkeita.

-    Lidl on ruokakauppa, joka yllättää valikoimallaan joka viikko! Keskikäytävän käyttötavarat ovat kiva lisä kauppareissulla. Moni tulee myös varta vasten hakemaan sesongin ajankohtaisia tuotteita, kuten autotarvikkeita, puutarhatarvikkeita tai lasten tekstiilejä. Kuumimmat tiedot tulevista tuotteista jaetaan somen ryhmissä, kertoo kampanjapäällikkö Jussi Tiihonen. 

 

4.    Ovatko kaikki Lidlissä myytävät tuotteet erätuotteita?

Ei tosiaankaan ole! Lidlin vakiovalikoimassa on noin 2500 tuotetta, joista löytyy kaikki arjessa tarvittava. Valtaosa tuotteista on Lidlin omia merkkejä. Viikoittain vaihtuvat erät ja teemat tulevat vakiovalikoiman lisäksi tuomaan iloisia yllätyksiä kaupassa käyntiin.

-    Jos kaikki vuoden tuotteet olisivat meillä myynnissä ympäri vuoden, tarvittaisiin kerrostalon kokoinen myymälä. Siksi sesongin ajankohtaiset tuotteet ja erikoisemmat tuotteet vain käväisevät hyllyissämme. Ensi viikolla on sitten taas joitain uutta, kertoo Lidlin ostopäällikkö Hannes Herbst.

 

5.    Miten Lidlissä voidaan myydä tuotteita niin halvalla?

Kompakti myymälä ja sopivankokoinen valikoima pitää kulut kurissa. Käyttötavaroiden osalta taustalla on isot muskelit ja tuotteita saadaan tilattua isoja määriä, kerralla moneen maahan.

-    Lisäksi monet muut tekijät vaikuttavat hintaan: tavaranhallinta, logistiikka ja myymälätoiminta mietitään aina toiminnallisen tehokkuuden ja kustannustehokkuuden kautta. Esimerkiksi Järvenpään jakelukeskus on tuonut merkittäviä säästöjä kuljetuskustannuksiin. Lisäksi Lidlissä on tehokas kierrätysjärjestelmä, josta olemme saaneet tunnustuksena Zero Waste -sertifikaatin ulkopuoliselta auditoijalta. Näin voimme tarjota suomalaisille markkinoiden parhaan hinta-laatusuhteen, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

 

Teksti: Lidl Suomi 18.1.2022



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Juhla Mokka luotetuin kahvimerkki 2023

Fazer luotetuin makeismerkki 2023 -tutkimus

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista