K-CM Länsikeskus myy yli 5,5 % olutta ensimmäisenä ruokakauppana

Länsikeskuksen pienpanimossa soitetaan hiivoille klassista musiikkia, sanoo panimomestari Eemeli Tuhkanen.


 

Kyseessä on kaupan sisältä löytyvän oman pienpanimon uusin tuote, Dalskär Double IPA. Historiallinen seitsemänprosenttinen olut tulee myyntiin perjantaina 4. helmikuuta 2022.


Turun Länsikeskuksen K-Citymarket lanseeraa
2022 helmikuun 4. päivä Dalskär Double IPA -oluen, josta tulee ensimmäinen yli 5,5-prosenttinen panimotuote Suomen ruokakauppojen historiassa.

Citymarket Länsikeskuksella on kaupan sisällä ravintolatoiminnan yhteydessä oma pienpanimo, Food Factory Brewery. Sen myötä Dalskär Double IPAlle on myönnetty käsityöläispanimon vähittäismyyntilupa, joka mahdollistaa alkoholipitoisuudeltaan maksimissaan 12-prosenttisten panimotuotteiden myynnin. Dalskär Double IPA on vahvuudeltaan tasan seitsemänprosenttista.

”Kyseessä on perinteinen west coast -tyylinen IPA. Väriltään se on punertavan tumma. Hedelmäinen olut, missä on hieman karamellisuutta. Siinä maistuu myös hyvä mallasrunko”, oluen suunnitellut panimomestari Eemeli Tuhkanen kuvailee.

Dalskär Double IPAn nimi juontaa juurensa Turun saaristoon, josta on ammennettu inspiraatiota myös muun muassa kaupan sisustukseen. Tammikuussa panimo julkaisi niin ikään saaristolaisuutta huokuvat oluet, Högsora Hefen ja Gullkrona Brown Alen. Molemmat olivat julkaisupäivänään kaupan myydyimmät yksittäiset panimotuotteet.

Länsikeskuksen pienpanimossa soitetaan hiivoille klassista musiikkia

K-Citymarket Länsikeskuksen oma pienpanimo on monessakin mielessä harvinainen laatuaan. Keskellä kauppaa sijaitsevan panimon oluiden valmistusta voivat asiakkaat seurata kaupassa käydessään lasiseinien läpi. Asiakkaat myös pääsevät antamaan palautetta ja toiveitaan kasvokkain.

Kenties erikoisin spesialiteetti on kuitenkin se, että oluiden valmistuksessa käytettäville hiivoille soitetaan jatkuvasti musiikkia, tyylilajiltaan yleensä klassista. Tuhkanen sanoo pilke silmäkulmassa, että muun muassa Bachin sävelten avulla hiivat oletettavasti kasvavat tyytyväisempinä.

”Kuulin eräältä isolla panimolla työskentelevältä vanhemmalta panimomestarilta, että aina kun heillä otetaan uusi hiiva käyttöön, panimon työntekijät laulavat sille. Päätimme sitten jalostaa ideaa hieman. Hyvin on toiminut, kun käymisessä ei ole ollut ongelmia”, Tuhkanen naurahtaa.

Food Factory Breweryn oluet pannaan maailman vanhimman panimolaitevalmistajan, Kaspar Schultzin laitteistoilla, jotka ovat maailman mittapuulla todella arvostettuja. Alusta aina tölkkiin asti valmistettavaa olutta keittyy panimolla myyntiin vuositasolla noin 20 000–30 000 litraa.

”Tämän kokoisella panimolla todella harvoin on näin laadukkaita järjestelmiä. Hellävarainen käsittely on se, mikä erottaa nämä muista”, Saksassa panimomestariksi kouluttautunut kolmannen polven panimoyrittäjä kertoo.

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Juhla Mokka luotetuin kahvimerkki 2023

Fazer luotetuin makeismerkki 2023 -tutkimus

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista