Elovena on vastuullisin brändi Suomessa -tutkimus

Elovena nousi ykköseksi ja pitkäaikainen johtaja Valio tippui kakkoseksi vastuullisuustutkimuksessa. Kuvassa lusikoitava Elovena.

 


 

Elovena® on kärkisijalla tuoreessa Sustainable Brand Index -listauksessa, joka selvittää suomalaisten mielikuvia brändien vastuullisuudesta. Mittauksen tulokset osoittavat, kuinka ihmiset arvostavat kotimaista työtä ja oman maan raaka-aineita, jotka ovat aivan Elovena-brändin ytimessä.

Brändin vastuullisuutta ovat tehneet näkyväksi myös viime vuonna valmistuneen tehtaan uudet tuotteet, jotka kannustavat ympäristön ja terveyden kannalta suotuisaan kasvipohjaiseen syömiseen.

”Olemme rakentaneet kokonaisen tehtaan valmistaaksemme uusia vastuullisia tuotteita. Näin vastuullisuus on jo lähtökohtainen osa tekemistämme, emmekä keskity ainoastaan negatiivisten vaikutusten hillintään”, Elovena-brändin taustalla olevan Raision vastuullisuusjohtaja Sari Koivulehto-Mäkitalo kertoo.

Lisäksi menestys listauksessa osoittaa, että panostuksemme hiilineutraalin energian käyttöön sekä ympäristöystävälliset kierrätettävät pakkaukset eivät ole jääneet suomalaisilta huomiotta. Kaiken kaikkiaan nyt selvitetyt mielikuvat kertovat, että Elovena on onnistunut sisällyttämään vastuullisuuden kiinteäksi osaksi tuotteita ja brändiään.

Elovenan vastuullisuusteot ovat osa Raision vastuullisuusohjelmaa, jossa on tehty järjestelmällistä työtä vastuullisuuden eteen jo vuosia. Koivulehto-Mäkitalo kertoo, että vastuullisuustyöhön osallistuu laaja joukko Raision työntekijöitä arkitöissään, ja iloitsee, että heidän tekemä työ välittyy brändin kautta kuluttajille.

Koska mittauksessa selvitettiin mielikuvia, ei se ota suoraan kantaa brändien tosiasialliseen vastuullisuuteen. Sen sijaan menestys Sustainable Brand Index -listauksessa kertoo, että ihmisillä on valtavat odotukset Elovena-brändin vastuullisuutta kohtaan. Tämä inspiroi ja kirittää Raisiota ja Elovena-brändin tekijöitä tekemään suunniteltuja vastuullisuustekoja kahta lujemmin.

”Olemme saaneet paljon aikaan oman tuotantomme päästöjen nollaamiseksi, joten vaikuttavimpia tekoja pääsemme jatkossa tekemään tehtaidemme porttien ulkopuolella. Meitä esimerkiksi innostaa, miten voimme hillitä sopimusviljelijöidemme kanssa raaka-aineidemme viljelyssä syntyviä päästöjä, ja miten ylläpitää luonnon monimuotoisuutta.”, Koivulehto-Mäkitalo ennakoi tulevaa.

Tässä menneitä vastuullisuustekoja ja tulevia suunnitelmia, joilla Raisio ja sen brändit kuten Elovena pyrkivät yhä vastuullisemmiksi:

Kohti kasvipohjaista ruokavaliota: Uudet kasvipohjaiset tuotteet, kuten Elovena® Kaurajuoma, Elovena® Kaurajuoma Kahviin ja lusikoitavat Elovena® Kauravälipalat kannustavat ihmisiä omalle terveydelle ja ympäristölle hyvää tekevään kasvipohjaiseen syömiseen.

Hiilineutraalius: Raisio on tehnyt vuosia päämäärätietoista työtä, jotta sen tuotantolaitokset saataisiin hiilineutraaleiksi. Raisionkaaren tehdasalue on jo pitkään toiminut hiilineutraalilla energialla ja Nokian myllyllä lämpöenergiaa on alettu tuottaa omista kauran sivuvirroista: se mikä jyvästä ei päädy tuotteiksi käytetään tehdasalueen omassa energialaitoksessa.

Uudistava viljely: Raisio kouluttaa viljelijöitään tulevana keväänä uudistavan maatalouden käytäntöihin. Näillä menetelmillä saamme viljelijöiden kanssa hillittyä päästöjä, joita syntyy raaka-aineidemme alkutuotannossa, sekä vähennettyä viljelyn riippuvuutta esimerkiksi lannoitteista.

Sopimusviljelijät: Raisio auttaa raaka-aineidensa viljelijöitä nyt kun monen alkutuottajan tilanne on vaikea monesta päällekkäisestä kriisistä johtuen. Maaliskuun alussa yhtiö kertoi, että se tarjoaa sopimusviljelijöilleen etumaksua syksyn sadosta jo ennen kuin kylvöt ovat edes alkaneet.

Luonnon monimuotoisuus: Luonnonkirjoa on painotettu Raision päivitetyssä vastuullisuusohjelmassa, sillä ilman monimuotoista luontoa koko ruoantuotanto on vaikeuksissa. Yritys on hakenut Sitran ja yritysvastuuverkosto FIBS:n järjestämään pilottiohjelmaan, jossa asetetaan yritysten luontotyölle tavoitteita ja määritetään käytäntöjä niiden saavuttamiseksi.

Terveellisyys: Terveellisyys mausta tinkimättä on Elovena-tuotteiden lähtökohta. Valmistettavat tuotteet ovat ravitsemuksellisesti niin hyviä, että niitä voi huolettomalla omallatunnolla syödä. Tästä osoituksena ovat tuotteiden sydänmerkit, jotka osoittavat niiden olevan terveellisiä vaihtoehtoja omissa tuotekategorioissaan.

Ympäristöystävälliset pakkaukset: Kaikki Elovena-tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä ja nyt jo lähes 90 % niistä on kartonki- tai paperipohjaisia. Tavoitteena on lisätä kartonki- ja kasvipohjaisten pakkausten käyttöä entisestään.

Toisena brändivertailussa oli nyt Valio ja kolmantena S-ryhmä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten vuoden 2014, kun Valio menetti ykkössijansa tutkimuksessa.

 

Fiskars oli neljännellä sijalla ja VR viidennellä.

 

Sustainable Brand Index top 10

 

1.Elovena

2.Valio

3.S-ryhmä

4.Fiskars

5.VR

6.Kotimaista

7.Myllyn Paras

8.Fazer

9.Prisma

10.K-market

 

Olemme rakentaneet kokonaisen tehtaan valmistaaksemme uusia vastuullisia tuotteita. Näin vastuullisuus on jo lähtökohtainen osa tekemistämme, emmekä keskity ainoastaan negatiivisten vaikutusten hillintään, Elovena-brändin taustalla olevan Raision vastuullisuusjohtaja Sari Koivulehto-Mäkitalo kertoo.

 


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Juhla Mokka luotetuin kahvimerkki 2023

Fazer luotetuin makeismerkki 2023 -tutkimus

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista