Atria valmistautuu kesän suurimpaan grillaussesonkiin
![]() |
Grillituotteita ja etenkin kesämakkaroita toimitetaan kauppoihin juhannuksen alusviikoilla kolminkertainen määrä normaalituotantoon verrattuna. Kuva: Atria |
Juhannusta edeltävä viikko on Atrian tuotantolaitoksilla perinteisesti vuoden kiireisintä aikaa. Grillituotteita ja etenkin kesämakkaroita toimitetaan kauppoihin juhannuksen alusviikoilla kolminkertainen määrä normaalituotantoon verrattuna. Tätä urakkaa on Atrialla helpottamassa yli 700 tälle kesälle palkattua sesonkityöntekijää.
Atria Grillaustutkimuksen* mukaan suomalaisista valtaosa (71 %) grillaa kesäkauden aikana, eikä heille ole samantekevää, mitä grillissä paistuu tai miltä ruoka maistuu. Hyvä maku on ensisijainen kriteeri, kun suomalainen valitsee grillattavansa. Ja maun merkitys on vain kasvanut viime vuosina.
Suomalaisten grillissä paistuvat kana, kasvikset ja possu, mutta kaikkein yleisimmin makkara. Atrialla valmistetaan touko-elokuun aikana noin viisi miljoonaa kiloa grillimakkaraa. Atria Hiillos Grillimakkara on säilynyt suomalaisten suursuosikkina jo yli 40 vuoden ajan. A-luokan lihansyöjien ykkösvalinta on Atria Wilhelm.
Top 5 grillattavat:
1. Makkarat
2. Kana
3. Kasvikset
4. Possu
5. Nauta
Grillissä valmistetun aterian pääraaka-aine on aina tai usein liha 82 prosentilla grillaajista. Kyselyyn vastaajista 51 prosenttia grillaa mieluummin itse maustettuja lihoja, 34 prosenttia valmiiksi marinoituja.
Tyypillinen grillaaja on lapsiperheessä asuva 35–54-vuotias mies, jonka talouden bruttotulot ovat yli 40 000 euroa vuodessa. Hän asuu omakotitalossa ja perheellä on myös mökki. Mökkeily, loma ja grillaus ovat suomalaiselle erottamaton yhdistelmä. Grillaukseen liittyy rento meininki ja lupa nauttia hyvästä ruuasta.
Yleisimmin grillikausi alkaa toukokuussa (43 %
vastaajista) ja päättyy syyskuussa (48 % vastaajista). Huomioitavaa on, että
jopa 14 prosentin mielestä koko vuosi on grillikautta.
Lähde: Atria 15.6.2023
Kommentit
Lähetä kommentti