Glögikausi on alkanut

Uudet kausivalikoiman glögit ovat saapuneet Alkon myymälöihin. 


 

Alkon syyskuun vertailukelpoinen kokonaislitramyynti laski noin 10 prosenttia verrattuna edellisen vuoden syyskuun vastaaviin myyntipäiviin. Glögisesonki on käynnistynyt.

 

Alkon syyskuun 2024 litramyynti laski ilman myyntipäiväkorjausta 18 prosenttia. Syyskuussa oli yksi perjantai ja lauantai myyntipäiviä vähemmän verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Tämä huomioiden, laski syyskuun kokonaislitramyynti noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

“Se, että meillä oli syyskuussa yksi perjantai ja lauantai vähemmän, vaikutti merkittävästi myyntilitroihin, sillä viikonloput ovat meillä vilkkaimpia päiviä,” sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Viinien myyntilitrat laskivat noin 19 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) noin 15 prosenttia, väkevien 18 prosenttia ja alkoholittomien noin 3 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.  

Tammi-syyskuun myynti laski 7 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki, joka laajensi enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakauppoihin, on vähentänyt Alkon litramyyntiä noin 5 prosenttia. Vaikutus myyntiin on ollut Alkon arvioimalla tasolla.

”Alkoholilain muutoksen lisäksi alkuvuoden myyntiin on vaikuttanut viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien heikentynyt ostovoima”, Pennanen toteaa.

 

Glögisesonki käynnistynyt, trendimaut ja perinteet kohtaavat 

Uudet kausivalikoiman glögit ovat saapuneet Alkon myymälöihin. 

”Glögikausi on meillä startannut kivasti ja ensimmäisen parin viikon myynti on ollut noin 20 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa. Kun illat pimenee ja kylmenee, valikoituu glögi monen asiakkaan ostoskoriin, kun halutaan fiilistellä syksyä”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

”Olemme tämänkin vuoden glögien osalta haistelleet ja maistelleet trendejä. Saimme glögien tuotehakuun 150 tarjousnäytettä, joiden perusteella tuoteasiantuntijamme ovat tehneet 20 valikoimaamme päätyneiden glögien valinnan.”

Kauppisen mukaan valikoimasta löytyy niin perinteisiä glögin makuja kuin trendikkäämpiä juomia, jotka yllättävät perinteistä poikkeavalla makumaailmallaan.

”Perinteiset glögityylit kuten väkevöidyt punaviiniglögit ja glühweinit ovat säilyttäneet suosionsa. Niistä haetaan tuttuutta ja perinteitä, joka edelleen näkyy meidän joulusesongissa.”

”Glögiä nautitaan myös kylmänä ja drinkkien ainesosana. Pikkujoulusesongin kynnyksellä glögi-kuohuviinidrinkit nostavat varmasti suosiotaan. Vinkkejä valintaan ja tarjoiluun kannattaa ehdottomasti kysyä meidän asiantuntevalta henkilöstöltämme.”

 

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

 

Lähde: Alko Oy 9.10.2024

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista

Espoon Kivenlahteen kaksi uutta ravintolaa

Saarioinen luotetuin valmisruokamerkki -tutkimus