Olvi ostaa panimot Latviasta ja Balkanilta

Banjalucka Pivaran korkealaatuinen lager-brändi Nektar on Bosnia ja Hertsegovinan suosituin olutbrändi sekä nopeimmin kasvava olutbrändi Serbiassa ja Montenegrossa.


 

Olvi-konserni on sopinut ostavansa tunnetun latvialaisen olut- ja juomavalmistajan, Valmiermuižas alus -yhtiön. Valmiermuižas alus tunnetaan vahvoista brändeistään sekä laajasta valikoimastaan korkealaatuisia alkoholillisia ja alkoholittomia premium-juomia. Yrityskauppa tukee Olvin strategista tavoitetta olla halutuin monipaikallinen juomatalo, laajentaen konsernin tuotevalikoimaa ja avaten lisää kasvumahdollisuuksia ravintola- ja vientimarkkinoilla. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 jälkimmäisellä puoliskolla, edellyttäen paikallisen kilpailuviranomaisen hyväksyntää.

Valmiermuižas alus on Latvian suurin premium-käsityöläispanimo. Se sijaitsee keskeisellä paikalla Valmiermuižasin kylässä Vidzemen alueella, ja lähellä Olvi-konsernin latvialaista Cēsu alus -tytäryhtiötä. Valmiermuižas alus perustettiin vuonna 2009 ja sillä on yli 100 työntekijää. Vuonna 2024 yrityksen liikevaihto oli 10,0 miljoonaa euroa.

"Olemme kertoneet tavoittelevamme kasvua sekä nykyisillä kotimarkkinoillamme että laajemmin kansainvälisesti. Tämä yrityskauppa on konkreettinen askel monipaikallisen strategiamme toteuttamisessa ja tukee entisestään vahvaa asemaamme Baltiassa", sanoo Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell. "Kauppa lujittaa asemaamme Latvian markkinoilla ja mahdollistaa Valmiermuižassa jatkuvan tuotannon ohella myös synergiaetuja muiden paikallisten toimintojemme kanssa. Olemme iloisia saadessamme toivottaa Valmiermuižas alus -yhtiön tervetulleeksi konserniin ja jatkaa heidän paikallisten juurtensa ja arvokkaan perintönsä vaalimista."

Valmiermuižas alus tunnetaan erityisesti laajasta premium-käsityöläisoluiden valikoimasta, runsaasta alkoholittomien oluiden tarjonnasta sekä monipuolisista artesaanivirvoitusjuomista. Latvian kotimarkkinoiden lisäksi tuotteet ovat erityisen tunnettuja myös Virossa ja niitä viedään useisiin maihin.

"Valmiermuižas tunnetaan käsityöläisosaamisestaan sekä panimoperinteen yhdistämisestä innovaatioihin ja moderniin teknologiaan. Olemme tyytyväisiä voidessamme täydentää valikoimaamme heidän arvostetuilla brändeillään ja rakastetuilla tuotteillaan. Yrityskauppa mahdollistaa paikallisten asiakkaidemme ja kuluttajien palvelemisen entistä monipuolisemmalla, laajemmalla ja räätälöidymmällä valikoimalla – tarjoten heille entistä enemmän nautinnon hetkiä. Se mahdollistaa myös Valmiermuižasin erinomaisten tuotteiden paremman jakelun sekä Latviassa että muilla potentiaalisilla markkinoilla", Lundell toteaa.

Yrityskaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 jälkipuoliskolla, edellyttäen Latvian kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kauppahintaa ja ehtoja ei julkisteta.

 

Olvi hankkii panimon Bosnia ja Hertsegovinasta

 

Olvi-konserni on sopinut ostavansa Bosnia ja Hertsegovinan suurimman panimon, Banjalucka Pivaran. Vuonna 1873 perustettu Banjalucka Pivara sijaitsee Bosnia ja Hertsegovinan pohjoisosassa, lähellä Kroatian rajaa. Panimo työllistää noin 240 henkilöä ja siirtyy Olvi-konsernille eurooppalaiselta omistajaryhmältä, Altima UK Value Partners Limitediltä. Yrityskauppa laajentaa Olvi-konsernin kattavuutta uudelle maantieteelliselle alueelle ja avaa uusia kasvu- ja vientimahdollisuuksia sekä Balkanilla että laajemmin Välimeren alueella.

 

Yrityskauppa tukee Olvin monipaikallista kasvustrategiaa tarjoamalla pääsyn vahvoihin paikallisiin brändeihin ja tuotantokapasiteettiin, mahdollistaen kasvun ja laajentumisen Balkanin alueella. Kasvua tukee oma tuotanto Välimeren läheisyydessä, sillä Olvi pystyy palvelemaan Välimeren matkailualueita, kuten Italiaa, Kroatiaa, Kreikkaa ja Montenegroa, entistä paremmin ja joustavammin.

"Tämä yrityskauppa on toinen askel monipaikallisen strategiamme toteuttamisessa, jolla haemme epäorgaanista kasvua Euroopassa sekä lisähankinnoilla kotimarkkinoillamme että laajentumalla uusille markkinoille. Banjalucka Pivara tunnetaan vahvoista brändeistään ja ylpeästä historiastaan alueella, ja se on erinomainen lisä Olvi-konserniin. Yhtiön vahva asema Bosnia ja Hertsegovinassa, vankka ja nopeasti kasvava jalansija Serbiassa sekä korkealaatuiset tuotantokyvykkyydet tarjoavat meille ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvaa Balkanin alueella, jossa näemme pitkän aikavälin orgaanista kasvupotentiaalia ja matkailun kasvua. Samalla Banjalucka Pivaran keskeinen sijainti mahdollistaa meille yhteyden laajemmille Välimeren markkinoille, joilla näemme merkittäviä mahdollisuuksia vahvistaa vientiämme entisestään", sanoo Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell.

Banjalucka Pivaran korkealaatuinen lager-brändi Nektar on Bosnia ja Hertsegovinan suosituin olutbrändi sekä nopeimmin kasvava olutbrändi Serbiassa ja Montenegrossa. Globaalien juomatrendien mukaisesti panimossa suunnitellaan myös alkoholittomien juomien ja valmiscocktailien tuotannon aloittamista oluen valmistuksen rinnalla.

"Olen erittäin iloinen tiimimme puolesta ja ylpeä liittymisestä Olvi-konserniin, jonka kanssa jaamme yhteisiä arvoja ja perinteitä. Olemme innoissamme mahdollisuudesta hyödyntää vahvaa markkinoille pääsyn osaamistamme sekä laajentaa valikoimaamme Olvi-konsernin alkoholittomilla ja alkoholillisilla tuotteilla", sanoo Banjalucka Pivaran toimitusjohtaja Ilija Setka.

Vuonna 2024 Banjalucka Pivaran liikevaihto oli 28 miljoonaa euroa. Yhtiön toiminta on kannattavaa, sen kasvuvauhti on ollut tasainen viime vuosina ja markkinaosuudet ovat vahvoja. Yhtiöllä on johtavia brändejä Bosnia ja Hertsegovinassa, ja se on nopeimmin kasvava panimo Serbiassa. Banjalucka Pivaran modernit tuotantotilat tarjoavat lisäkapasiteettia, mikä mahdollistaa nopeaa kasvua. 

Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell


 

Lähde: Olvi Oyj 2. ja 9.9.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dubai tarjoaa makeaa ja suolaista

Espoon Kivenlahteen kaksi uutta ravintolaa

Punto e Pasta on hyvä lisä Tikkurilan ravintolatarjontaan