Kaurajuomien suosio kasvanut kahviloissa
![]() |
Suomalaiset ovat maailmantilaston ykkösenä kasvipohjaisten juomien käytössä. Fazer Café -kahviloissa Fazer Aito -kaurajuoman valitsee kahviinsa jo joka neljäs asiakas. |
Suomalaiset ovat maailmantilaston ykkösenä kasvipohjaisten juomien käytössä. Fazer Café -kahviloissa Fazer Aito -kaurajuoman valitsee kahviinsa jo joka neljäs asiakas. Tänä syksynä lanseeratut kaurajuomauutuudet Fazer Aito Barista Dumle ja Fazer Aito Professional Barista tarjoavat kahvinystäville uusia makuelämyksiä.
Suomalaisten kiinnostus kasvipohjaisia vaihtoehtoja kohtaan on suurta, ja se näkyy myös kasvipohjaisten juomien kohdalla: maailmanlaajuisessa tarkastelussa1) suomalaiset sijoittuvat selkeälle kärkisijalle kasvipohjaisten juomien käyttäjinä. Suomalaisista 23 % kertoo käyttävänsä kasvipohjaisia juomia, kun globaali keskiarvo on 13 %. Suomalaiset kasvipohjaisten juomien käyttäjät ovat valinnoilleen uskollisia, sillä heistä yli puolet – 56 % – käyttää näitä tuotteita vähintään viikoittain.
”Tyypillisimpiä käyttötilanteita ovat kahvi- ja teehetket. Kasvipohjainen juoma valitaan ennen kaikkea hyvän maun vuoksi, mutta myös ympäristö- ja eettiset syyt sekä terveellisyys nousevat valintaperusteissa korkealle. Maku on tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä kaikissa ikäryhmissä. Terveysnäkökohdat ja brändi ovat erityisen merkittäviä nuorille aikuisille, kun taas ympäristötekijät korostuvat keski-ikäisten kuluttajien valinnoissa. Peräti neljännes kasvipohjaisia juomia käyttävistä suomalaisista kertoo lisänneensä niiden käyttöä kuluneen vuoden aikana”, kertoo kuluttajatutkimustiimiä Fazerilla johtava Emma Raaschou.
Kaurajuoma vakiintunut osaksi kahvikulttuuriamme
Suomalaiset kuluttavat eniten kahvia maailmassa: suurin osa suomalaisista juo 3–5 kupillista päivässä.2) 83 % kaataa kahvinsa joukkoon maitoa tai kasvipohjaista juomaa. Kahvinjuojat ovat ennakkoluulottomia ja etsivät uusia makuelämyksiä muun muassa erilaisia erikoiskahveja kokeilemalla. Erikoiskahveissa käytettävien baristajuomien halutuimmat ominaisuudet ovat täyteläinen koostumus ja vaahtoutuvuus.
Paitsi suodatinkahvin makupariksi, baristakaurajuomat sopivat erityisen hyvin käytettäväksi erikoiskahveissa. Niitä käytetäänkin kotitalouksissa yleisimmin kahvin kanssa, ja myös kahviloissa niiden kulutus on lisääntynyt.
”Olemme huomanneet kaurajuomien suosion kasvun myös Fazer Café -kahviloissamme, joissa jo yli neljännes kahvijuomista tehdään maidon sijaan kaurajuomaan. Kaurajuoman suosio kahvijuomissa on ollut viime vuosien ajan tasaisessa kasvussa”, sanoo Fazer Retail -liiketoiminnasta vastaava Miika Kostilainen.
Uudet Fazer Aito -baristakaurajuomat sopivat sekä koti- että ammattikäyttöön
Fazer Aito -kaurajuomien valikoima on tänä syksynä laajentunut kahdella uutuudella, jotka ovat saatavilla ruokakaupoista kautta maan.
Suosikkikarkin makuinen Fazer Aito Barista Dumle on monikäyttöinen: sitä voi käyttää sekä kuumissa että kylmissä kahvijuomissa tai nauttia sellaisenaan. Kaurajuoma vaahtoaa kuten tavallinen barista, ja se sopii erinomaisesti esimerkiksi cappuccinoon sekä coldbrew-kahviin. Tuote on pakattu korkilliseen yhden litran pakkaukseen.
Toinen uutuus on Fazer Aito Professional Barista, joka nimensä mukaisesti täyttää vaativien kahvila-ammattilaisten tarpeet, mutta täydentää myös kotibaristojen kahvinautintoja. Professional Baristan maku on täyteläinen, ja siitä saa tehtyä täydellisen mikrovaahdon. Juoma toimii erityisesti vaahdotettuna espressopohjaisissa kahvijuomissa ja sopii käytettäväksi myös kahvikoneissa. Tuote on pakattu korkilliseen yhden litran pakkaukseen. Uutuus on gluteeniton ja valmistettu kotimaisesta kaurasta.
1) Innova Category Survey 2025, tutkimus toteutettu 35 maassa, joista kussakin N=1500
2) Kahvi- ja paahtimoyhdistys 2025 (kahvi.fi)
Lähde: Fazer Group 30.9.2025
Kommentit
Lähetä kommentti