Suosittelu tärkeä tekijä ravintolan valinnassa
![]() |
|
Suomalaisten tärkein väylä saada ravintolavinkkejä ja -suosituksia ovat ystävät, tuttavat ja sometutut – näin sanoo 49 prosenttia. Kuvassa Viking Gloryn Fyren-ravintola. |
Kun suomalaiset valitsevat ravintolaa, he luottavat erityisesti ystävien ja tuttavien suosituksiin. Sen sijaan somesisällöt vaikuttavat vain viidennekseen – tosin nuorten keskuudessa osuus on huomattavasti korkeampi, kertoo Viking Linen laaja tutkimus suomalaisten ravintoloiden käytöstä.
Suomalaisten tärkein väylä saada ravintolavinkkejä ja -suosituksia ovat ystävät, tuttavat ja sometutut – näin sanoo 49 prosenttia. Sosiaalisen median kanavista ja nettiarvosteluista vinkkejä saa kummastakin noin kolmannes sekä median ravintola-arvosteluista neljännes suomalaisista. Viidennes suomalaisista ei saa ravintolavinkkejä mistään.
Ravintolaa on suositellut muille 58 prosenttia suomalaisista ja ravintolakokemuksista keskustelee tuttujensa kanssa 55 prosenttia.
Tiedot ovat Viking Linen teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten suhdetta ravintoloissa syömiseen. Kuulas Helsingin toteuttamaan tutkimukseen haastateltiin alkukesällä yhteensä 2 000 suomalaista, ja 18–74-vuotiaista vastaajista muodostunut otos edustaa koko väestöä*.
”Ystävien ja tuttavien mielipiteisiin luotetaan ja ravintolakokemuksista tykätään keskustella. Se on hienoa, sillä silloin ytimeen nousevat ravintola-asiakkaiden aidot kokemukset ja asiat, joita he pitävät hyvän ravintolaelämyksen kannalta olennaisina. Suosittelut ovat ravintolabisneksessä todella tärkeitä ja saavat ravintolat panostamaan mahdollisimman hyvään kokemukseen. Jokainen asiakas on tänä päivänä mysteerishoppaaja”, ravintolapäällikkö Janne Lindholm sanoo.
Sosiaalisessa mediassa ruokakuvia ja -videoita julkaisee neljäsosa suomalaisista ja arvioita nettiin kirjoittaa 13 prosenttia. Somekanavista suosituimpia ovat Facebook (32 %), Instagram (29 %), Snapchat (10 %) ja TikTok (7 %).
Kaikista suomalaisista 19 prosenttia sanoo, että muiden sosiaalisessa mediassa jakamilla ruokasisällöillä on vaikutusta omiin valintoihin. Tässä iällä on kuitenkin suuri merkitys, sillä 18–34-vuotiaista naisista 36 prosenttia ja miehistä 27 prosenttia sanoo somesisältöjen vaikuttavan paljon omiin ravintolavalintoihinsa.
Lähde: Viking Line Abp 21.10.2025

Kommentit
Lähetä kommentti